Kenen tulisi tunnustaa virheet reeneissä?

Koripalloon yleisesti liittyvää tai liittymätöntä jäsentelemätöntä epävirallista kohnotusta.
Esim. fantasyliigat, vitsit, hassut linkit (ei forumia rikkovat), jne.

Kenen tulisi tunnustaa virheet reeneissä?

ViestiKirjoittaja nevalain » Pe 30.09.05 18:31

Kun jo jonkin aikaa olemme totuttautuneet reeneissä pelaaamaan siten, että hyökkääjä sanoo virheet, tahtoisin tiedustella yleistä mielipidettä käytännöstä.

Onko tapa tuonut hyötyjä reenaamiseen?
Viimeksi muokannut nevalain päivämäärä Pe 30.09.05 18:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Anssi Nevalainen #6
nevalain
 
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 17.10.06 21:19

ViestiKirjoittaja nevalain » Pe 30.09.05 18:49

Listastaan hieman omia näkemyksiäni eduista ja haitoista:

+ peliä ei lopeteta kesken pikku rappauksista, jotka voisivat jäädä myös tuomarilta huomaamatta
+ kroonisesti väärin puolustavat (yleensä aloittelijat) oppivat virhetilanteista konkareilta
+ peli tuntuu hyökkäävästä pelaajasta oikeudenmukaisemmalta

- virhehuudot tulevat myöhässä ja hiljaa
- virhehuutoja ei usein tule selvistäkään tilanteista
- muiden reeneissä ja kesällä pelaaminen sekoittaa käytäntöjä
- virheen huutamatta jättämisellä pyritään turhan usein hyötymään, ihan vaan kostoksi
- peli on mielestäni muuttunut hieman ronskimmaksi ja sekavammaksi
- uudet ja vierailevat starat ei tunne tapaa (eikä sitä muisteta aina kertoa) jolloin meidän reenit voi tuntua aika oudoilta kun porukka rappaa mutta ei tunnusta

Kaiken kaikkiaan koripalloon kuuluu mielestäni se, että puolustaja voi ottaa vastustajan siten, ettei tämä pysty tekemään koria - joskin tästä seuraa usein virhe. Samalla puolustaja pystyy myös vaikuttamaan pelin hetkelliseen tempoon.
Viimeksi muokannut nevalain päivämäärä La 01.10.05 16:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Anssi Nevalainen #6
nevalain
 
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 17.10.06 21:19

ViestiKirjoittaja Kuukeli » Pe 30.09.05 22:16

Itse sanon ainakin rikkoessani, että virhe oli. Hyökätessä tulee kyllä katsottua paljon virheitä läpi sormien antaen pelin jatkua. Mielestäni molemmat voivat sanoa ja ihan sama kumpi sen virheen sanoo niin sillon se on virhe. Peleissä näistä tilanteista kun lähes aina pilli kuitenkin soisi. Aina sitä sivurajaa ei tarvitse antaa jos pallo pysyy rikotulla tiimillä.
-Antti H
Tärkeintä on näyttää hyvältä alkulämmittelyssä.
Avatar
Kuukeli
Yhteyshenkilö
 
Viestit: 920
Liittynyt: Ke 23.05.07 18:58
Paikkakunta: Lappi

ViestiKirjoittaja Metsis » La 01.10.05 13:19

Toi että hyökkääjä sanoo virheen on ihan hyvä systeemi, mutta kyllä puolustajakin vois sanoa ne ihan räikeet virheet ettei hyökkäävä joukkue ensin kato, että tuliko pallo omille vai ei ja sitten vasta huutelee virhettä kehiin.

Näitä kun on korinalla useasti nähny, että joku puolustaja tarkoituksella rikkoo, että peli menisi poikki ja hyökkääjä ei sitä sitten sano kun levy meni omille ukoille.

Hyökkääjä pääosin, muttei menis ihan säännön hyväks käyttämiseks virheen sais mun puolesta myös puolustaja sanoa.
Timo Metsänoja piilottelee tämän aliaksen takana
Metsis
 
Viestit: 2506
Liittynyt: Ke 24.01.07 12:33

ViestiKirjoittaja rebe » Su 02.10.05 13:20

Itelleen on ainakin vähän epäselvää, että kuinka paljon niitä virheitä siellä tulee kiljua, joten ite huudan vaan räikeimmät.. Mun mielest kumpi vaan hyökkäääjä tai puolustaja voi sanoo sen virheen silloin kun selvästi huomaa että olipas virhe :lol:
- Pääasia että huuto kuullaan ja peli ei kerkeä kauas tilanteesta...
--Hyvä olla pitkä niin tippuu korkeelta--
--Pekka Reijula--
Avatar
rebe
Yhteyshenkilö
 
Viestit: 1166
Liittynyt: Su 22.10.06 20:37
Paikkakunta: Pirkkala

ViestiKirjoittaja miksi » Ma 03.10.05 0:22

Mun mielestä tässä on kaksi eri asiaa pöydällä; kuka tunnustaa virheen ja kuinka kovaa (ja millä tavalla kovaa) peliä pitäisi sallia treeneissä.

Treenien ja treenikäytäntöjen pitäisi mun mielestä ensisijassa palvella peleihin valmistautumista. Tämä on mun dogma #1, ja siihen perustan mielipiteeni tästä(kin) asiasta.

Mun mielestä on melko yhdentekevää, noin yleensä, kumpi huutaa virheen, kunhan virhe huudetaan/jätetään huutamatta heti. Jos virhehuuto voi tulla kovin myöhässä, on vaara, että pelaajat lopettavat pelaamisen selvän virheen nähdessään, koska odottavat "virhe" -huutoa. Tämä on erittäin huono tapa peleissä. Jos pilli ei soi, ei saa lopettaa pelaamista.

Mun mielestäni on parempi, että ensisijaisesti puolustaja myöntää virheen, mutta myös hyökkääjä voi sen pyytää. Mutta virhe pitää myöntää/pyytää heti ja äänekkäästi. Jos tyypit on eri mieltä, tehdään päätös jompaan kumpaan suuntaan nopeasti. Jos jollekin on epäselvää, miksi ko. tilanteessa oli/ei ollut virhettä l. mitä saa ja mitä ei saa tehdä, käydään se läpi. Treenit on sitä varten, että siellä opitaan ja opetellaan asioita.

Mitä sitten pitäisi sallia treeneissä? Ensinnäkin, treeneissä pitäisi sallia kovempi kontakti kuin säännöissä virallisesti. Tuomarilinja kuitenkin vaihtelee aika paljonkin, eikä tuomarit aina näe kaikkia tilanteita, tai herra paratkoon tunne sääntöjä. Pelaajien ei siis pitäisi (liikaa) luottaa siihen, että pilli soi aina kontaktin jälkeen. Lisäksi, and-1 on parempi tilanne kuin 2 vaparia, joten kontaktiin pitäisi varautua ja laittaa pallo pussiin esim. korille ajossa kontaktista huolimatta. Nämä taidot olisi syytä opetella treeneissä.

Yllä tarkoitan kontaktilla vain reilua kroppakontaktia. Mun mielestä koripalloon, tai ainakaan meidän koripalloon, ei kuulu Team Canada -mainen kaikki-on-sallittua-kunhan-voitto-tulee -asenne. Esim. NBA:sta tutut "kovat virheet", joilla "lähetetään viesti" vastustajan kuumalle pelaajalle eivät mielestäni kuulu treeneihin tai peliin. Samoin joku älytön jälkeen jääneen puolustajan viimehetken blokkiyritys jossa todennäköisin lopputulos on molempien pelaajien törmääminen päätyseinään hallitsemattomana raajasotkuna tai vähintäänkin kyynärpää jonkun naamassa.

Meillä on treeneissä aika sekavaa välillä, kun hyvinkin heikko kroppakontakti joskus tuomitaan virheeksi, mutta toisaalta pallollisen pelaajan takaa tullut sarjatuliläpsiminen johtaakin puhtaaseen riistoon.
Mika Siikarla
Vittuilua jo vuodesta haistite.
miksi
 
Viestit: 695
Liittynyt: To 12.10.06 15:47


Paluu Keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron